impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) a fost redus la 0,5 % pentru 2026 și va fi eliminat din 2027, conform ordonanţei numită „trenuleţ” adoptată de Guvern pe 23 decembrie. Măsura face parte din pachetul fiscal ce vizează relansarea economică în perioada 2026‑2027 și promite să înlocuiască IMCA cu un nou mecanism de impozitare bazat pe cheltuieli sensibile ale companiilor.
Reducerea IMCA și noul cadru fiscal
Guvernul a decis scăderea impozitului minim pe cifra de afaceri de la 1 % la 0,5 % în 2026, urmând ca în 2027 să dispară complet. Înlocuirea IMCA va avea loc printr-un impozit pe afiliaţi şi pe cheltuieli sensibile, menit să nu frâneze investiţiile. Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, a subliniat că această schimbare va stimula dezvoltarea şi investiţiile necesare relansării economice.
Contextul instituirii IMCA
IMCA a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2024 pentru plătitorii de impozit pe profit cu cifră de afaceri peste 50 milioane € și care, în anul respectiv, ar fi avut un impozit pe profit inferior impozitului minim. Scopul iniţial a fost să evite erodarea bugetului prin profituri scăzute, dar taxa a fost percepută ca o povară pentru companii.
Reacţia mediului de afaceri
- Concordia a raportat că 61 % din firmele cu cifră de afaceri peste 50 milioane € au fost afectate de IMCA.
- Aproximativ 20 % dintre acestea înregistrau pierderi înainte de taxa, 10 % au intrat în pierdere exclusiv din cauza IMCA, iar 70 % şi-au văzut profitabilitatea erodată semnificativ.
- Sectorul cel mai grav lovit este comerțul (45 % din companii), urmat de producție (25 %) și servicii profesionale (20 %).
Argumentele firmei și ale asociaţiilor
Organizaţiile patronale – FIC, AmCham, RBL, CCIpR, CCIFER, BEROCC, NRCC, AOAR, AHK, CCE‑R și BRCC – au avertizat că IMCA descurajează investiţiile, creează distorsiuni sectoriale și penalizează companiile în pierdere. Ele susţin că taxa contravine standardelor internaţionale de guvernanţă fiscală, care se axează pe profit şi substanţa economică, nu pe cifra de afaceri.
Impactul asupra bugetului și investiţiilor
- În primele luni de aplicare, autorităţile au colectat aproximativ 1,2 miliarde lei, mult sub estimarea iniţială de 6 miliarde lei.
- Investiţiile străine directe (ISD) au crescut de la 76,65 miliarde € (2020) la aproape 99 miliarde € (2022). După introducerea IMCA, creşterea a încetinit, ajungând la 116 miliarde € în Q2 2025 – un salt de doar 15 miliarde € în trei ani.
- Profitul reinvestit a scăzut de la aproape 16 miliarde € (2020‑2022) la aproximativ 12,1 miliarde € (2022‑2025).
Consecinţe pentru companiile cu capital românesc
Asociaţia Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (ACDBR) a remarcat că IMCA afectează în special firmele locale, nu multinaţionalele. Marjele de profit în distribuţie variază între 0,7 % şi 3,5 % din cifra de afaceri, iar unele companii au contractat credite pentru a plăti taxa, riscând închideri de activitate.
Perspectiva pe termen mediu‑lung
Specialiştii avertizează că menţinerea IMCA, chiar temporar, ar putea menţine percepţia de risc pe investitori şi ar împiedica atingerea obiectivului de reducere a deficitului sub 3 % până în 2030. Pentru a echilibra bugetul, autorităţile vor avea nevoie de reduceri de cheltuieli, creşterea gradului de colectare și digitalizarea administraţiei, în paralel cu o creştere economică susţinută.
Concluzie
Eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri în 2027 reprezintă un pas important spre armonizarea sistemului fiscal cu practicile internaţionale și spre stimularea investiţiilor private. Monitorizarea efectelor pe termen mediu‑lung şi menţinerea unui cadru fiscal predictibil vor fi esențiale pentru a menţine încrederea investitorilor și a susţine planurile de dezvoltare ale României.
